Persidangan
sosiolinguistik pertama yang diadakan di Universiti of California, LA pada
tahun 1964, telah merumuskan terdapat tujuh dimensi dalam penelitian
sosiolinguistik. Ketujuh-tujuh dimensi merupakan masalah dalam sosiolinguistik,
iaitu :
1. Identiti sosial penutur
2. Identiti sosial dari
pendengar yang terlibat dalam proses komunikasi
3. Lingkungan sosial
tempat peristiwa tutur terjadi
4. Analisis sinkronik dan
diakronik dari dialek-dialek sosial
5. Penilaian sosial yang
bebeza oleh penutur akan perilaku bentuk-bentuk ujaran
6. Tingkata variasi dan
ragam linguistik
7. Penerapan praktik dari
penelitian sosiolinguistik
(Lihat Dittmar
1976:128)
1.
Identiti sosial penutur
Dapat diketahui daripada
pertanyaan apa dan siapa penutur tersebut dan bagaimana hubungannya dengan
lawan tuturnya. Identiti sosial penutur terdiri
daripada anggota keluarga (ayah, ibu, kakak, adik, pak cik, dan
sebagainya), rakan karib, pihak atasan dan pihak bawahan (tempat kerja), guru,
murid, jiran, pejabat dan sebagainya. Identiti penutur ini mempengaruhi pilihan
kod dalam bertutur.
2.
Identiti sosial dari pendengar yang terlibat dalam proses komunikasi
Identiti sosial dari
pendengar perlu ditinjau dari pihak penutur. Identiti sosial penutur
terdiri daripada anggota keluarga (ayah,
ibu, kakak, adik, pak cik, dan sebagainya), rakan karib, pihak atasan dan pihak
bawahan (tempat kerja), guru, murid, jiran, pejabat dan sebagainya. Identiti
penutur ini mempengaruhi pilihan kod dalam bertutur.
3.
Lingkungan sosial tempat peristiwa tutur terjadi
Terjadi dalam ruang
keluarga di dalam sebuah rumah tangga, di dalam masjid, di padang bola sepak,
di dewan kuliah, di perpustakaan, dan sebagainya. Tempat peristiwa komunikasi
berlaku dapat mempengaruhi pilihan kod dan gaya dalam bertutur. Contohnya, jika
berada di perpustakaan, kita perlu bebual dalam keadaan senyap, manakala di
padang bola kita boleh berbual kuat.
4.
Analisis sinkronik dan diakronik dari
dialek-dialek sosial
Ia berupa deskripsi
pola-pola dialek sosial itu, baik yang berlaku pada masa tertentu atau yang
berlaku pada masa yang tidak terbatas. Dialek sosial ini digunakan para penutur
sehubungan dengan kedudukan mereka sebagai ahli-ahli kelas sosial tertentu di
dalam masyarakat.
5.
Penilaian sosial yang bebeza oleh penutur akan perilaku bentuk-bentuk ujaran
Setiap penutur tentu
mempunyai kelas sosial tertentu di dalam masyarakat. Maka, berdasarkan kelas
sosialnya itu, dia mempunyai penilaian tersendiri, yang tentunya sama atau jika
berbeza tidak akan terlalu jauh dari kelas sosialnya terhadap bentuk-bentuk
perilaku ujaran yang berlangsung.
6.
Tingkata variasi dan ragam linguistik
Sehubungan dengan
heterogennya anggota suatu masyarakat
tutur, adanya berbagai fungsi sosial dan politik bahasa serta adanya
tingkatan kesempurnaan kod maka alat komunikasi manusia yang disebut bahasa itu
menjadi sangat bervariasi. Setiap variasi, sama ada dialek, varietas, atau
ragam mempunyai fungsi sosialnya masing-masing.
7.
Penerapan praktik dari penelitian sosiolinguistik
Membahaskan fungsi
penelitian sosiolinguistik untuk mengatasi masalah-masalah praktik dalam
masyarakat. Misalnya, masalah pengajran bahasa, pembakuan bahasa,
penterjemahan, mengatasi konflik sosial akibat konflik bahasa dan sebagainya.