Tuesday, 24 April 2012

Masalah-masalah Sosiolinguistik


Persidangan sosiolinguistik pertama yang diadakan di Universiti of California, LA pada tahun 1964, telah merumuskan terdapat tujuh dimensi dalam penelitian sosiolinguistik. Ketujuh-tujuh dimensi merupakan masalah dalam sosiolinguistik, iaitu :

1. Identiti sosial penutur
2. Identiti sosial dari pendengar yang terlibat dalam proses komunikasi
3. Lingkungan sosial tempat peristiwa tutur terjadi
4. Analisis sinkronik dan diakronik  dari dialek-dialek sosial
5. Penilaian sosial yang bebeza oleh penutur akan perilaku bentuk-bentuk ujaran
6. Tingkata variasi dan ragam linguistik
7. Penerapan praktik dari penelitian sosiolinguistik
(Lihat Dittmar 1976:128)
1. Identiti sosial penutur
Dapat diketahui daripada pertanyaan apa dan siapa penutur tersebut dan bagaimana hubungannya dengan lawan tuturnya. Identiti sosial penutur terdiri  daripada anggota keluarga (ayah, ibu, kakak, adik, pak cik, dan sebagainya), rakan karib, pihak atasan dan pihak bawahan (tempat kerja), guru, murid, jiran, pejabat dan sebagainya. Identiti penutur ini mempengaruhi pilihan kod dalam bertutur.

2. Identiti sosial dari pendengar yang terlibat dalam proses komunikasi
Identiti sosial dari pendengar perlu ditinjau dari pihak penutur. Identiti sosial penutur terdiri  daripada anggota keluarga (ayah, ibu, kakak, adik, pak cik, dan sebagainya), rakan karib, pihak atasan dan pihak bawahan (tempat kerja), guru, murid, jiran, pejabat dan sebagainya. Identiti penutur ini mempengaruhi pilihan kod dalam bertutur.

3. Lingkungan sosial tempat peristiwa tutur terjadi
Terjadi dalam ruang keluarga di dalam sebuah rumah tangga, di dalam masjid, di padang bola sepak, di dewan kuliah, di perpustakaan, dan sebagainya. Tempat peristiwa komunikasi berlaku dapat mempengaruhi pilihan kod dan gaya dalam bertutur. Contohnya, jika berada di perpustakaan, kita perlu bebual dalam keadaan senyap, manakala di padang bola kita boleh berbual kuat.

4. Analisis sinkronik dan diakronik  dari dialek-dialek sosial
Ia berupa deskripsi pola-pola dialek sosial itu, baik yang berlaku pada masa tertentu atau yang berlaku pada masa yang tidak terbatas. Dialek sosial ini digunakan para penutur sehubungan dengan kedudukan mereka sebagai ahli-ahli kelas sosial tertentu di dalam masyarakat.

5. Penilaian sosial yang bebeza oleh penutur akan perilaku bentuk-bentuk ujaran
Setiap penutur tentu mempunyai kelas sosial tertentu di dalam masyarakat. Maka, berdasarkan kelas sosialnya itu, dia mempunyai penilaian tersendiri, yang tentunya sama atau jika berbeza tidak akan terlalu jauh dari kelas sosialnya terhadap bentuk-bentuk perilaku ujaran yang berlangsung.

6. Tingkata variasi dan ragam linguistik
Sehubungan dengan heterogennya anggota suatu masyarakat  tutur, adanya berbagai fungsi sosial dan politik bahasa serta adanya tingkatan kesempurnaan kod maka alat komunikasi manusia yang disebut bahasa itu menjadi sangat bervariasi. Setiap variasi, sama ada dialek, varietas, atau ragam mempunyai fungsi sosialnya masing-masing.

7. Penerapan praktik dari penelitian sosiolinguistik
Membahaskan fungsi penelitian sosiolinguistik untuk mengatasi masalah-masalah praktik dalam masyarakat. Misalnya, masalah pengajran bahasa, pembakuan bahasa, penterjemahan, mengatasi konflik sosial akibat konflik bahasa dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment