Berdasarkan situasi di
bawah :
Situasi : Seorang
kanak-kanak lelaki pulang ke rumah mencari abangnya, berlari-lari dan kelihatan
sangat riang.
Adik : Bang Man, Bang Man, pasukan
kita menang! Pasukan kita menang!
Abang : Yakah, Berapa gol?
Adik : Tiga berbalas satu. Satu gol
Mus yang masukkan.
Abang : Bagus, Mus. Mari kita
beritahu ayah. Tentu dia gembira.
Penggunaan bahasa di atas
untuk menyatakan perasaan, dan dalam hal ini adalah perasaan kegembiraan. Melalui
kata-kata dengan disertai intonasi suara tertentu, pelbagai perasaan dapat
disampaikan : Perasaan sedih, marah, kecewa, dan berbagai-bagai lagi. Melalui
bahasa dengan susunan tertentunya, kita, pengguna-pengguna bahasa dapat
melahirkan apa yang tersemat dalam sanubari, menyampaikan perasaan-perasaan
tertentu untuk tujuan-tujuan tertentu. Cuba perhatikan perasaan yang
ditimbulkan dalam ayat-ayat di bawah :
(Memuja) : Oh, cantik sungguh alam ciptaan Tuhan!
(Hairan) : Dia bersalah dalam kemalangan itu?
(marah)
:
Pergi dari sini!
(Mengejek
) :
Untunglah! Dapat kereta baharu.
Dalam contoh ketiga di atas, kita dapat melihat satu lagi
aspek penggunaan bahasa, iaitu penggunaan bahasa sebagai alat untuk
menyampaikan buah fikiran yang lebih tinggi, buah fikiran yang abstrak, dan
bersifat kreatif.
No comments:
Post a Comment