Bahasa baku ialah salah
satu daripada variasi bahasa yang diangkat dan disepakati ragam bahasa yang
akan dijadikan kayu pengukur sebagai bahasa yang baik dan benar dalam
komunikasi yang bersifat rasmi, baik secara lisan atau tulisan.
Selain fungsi penggunaannya untuk situasi-situasi rasmi,
ragam bahasa baku menurut Gravin dan
Mathiot (1956:785-787) juga mempunyai fungsi lain yang bersifat sosial politik,
iaitu :
1. Fungsi pemersatu
2. Fungsi pemisah
3. Fungsi harga diri
4. Fungsi kerangka rujuk
Bahasa
baku sebagai fungsi pemersatu
Bahasa baku sebagai fungsi
pemersatu adalah kesanggupan bahasa baku untuk meghilangkan perbezaan variasi
dalam masyarakat dan membuat terciptanya kesatuan dalam masyarakat tutur dalam
bentuk minimal, memperkecil adanya perbedaan variasi dialektal dan menyatukan
masyarakat tutur yang berbeza dialeknya. Misalnya, dialek Perak dan dialek
Kelantan adalah berbeza dan kedua-dua dialek tersebut dapat disatukan dalam bahasa baku.
Bahasa
baku sebagai fungsi pemisah
Bermaksud bahawa ragam
bahasa baku itu dapat memisahkan atau membezakan penggunaan bahasa tersebut
untuk situasi yang formal dan tidak formal. Para penutur perlu tahu menentukan
bila dia harus menggunakan ragam yang baku dan ragam tidak baku. Pemisahan
kedua-dua ragam bahasa tersebut tidak akan menimbulkan persoalan sosial selama
ragam-ragam tersebut digunakan sesuai pada tempatnya. Misalnya, ragam tidak
baku digunakan apabila seseorang penutur hendak berbicara dengan rakan-rakan,
ibu bapa, dan sebagainya, manakala ragam baku digunakan apabila berbicara
dengan orang yang tidak dikenali, dengan orang yang berpangkat tinggi, dan
dengan orang lebih tua daripada penutur.
Bahasa
baku sebagai fungsi harga diri
Bermaksud pemakai ragam
baku itu akan memiliki perasaan harga diri yang lebih tinggi daripada yang
tidak dapat menggunakannya. Hal ini demikian kerana, ragam bahasa baku biasanya
tidak dapat dipelajari daripada lingkungan keluarga atau linkungan sehari-hari.
Ragam bahasa baku hanya dapat dicapai melalui pendidikan formal, yang tidak
menguasai ragam baku tentu tidak dapat masuk ke dalam situasi-situasi formal,
di mana ragam baku itu harus digunakan. Ragam bahasa baku juga merupakan lambang
atau simbol suatu masyarakat tutur.
Bahasa
baku sebagai fungsi kerangka rujuk
Bermaksud bahawa ragam
bahasa baku itu akan dijadikan pengukur untuk norma pemakaian bahasa yang baik
dan benar secara umum. Ini mungkin lebih kepada kesepakatan ramai (kovesional) dalam sesebuah masyarakat
penutur. Misalnya, dalam bahasa Melayu ‘kerusi’
merujuk sesuatu yang dibina daripada kayu dan mempunyai empat kaki. Dalam
bahasa Inggeris, ‘kerusi’ dipanggil ‘chair’.
Kesimpulan
Bahasa baku ialah salah
satu daripada variasi bahasa yang diangkat dan disepakati ragam bahasa yang
akan dijadikan kayu pengukur sebagai bahasa yang baik dan benar dalam
komunikasi yang bersifat rasmi, baik secara lisan atau tulisan.
Keempat-empat fungsi bahasa baku itu di atas dapat
dialakukan oleh sebuah ragam baku, jika ragam bahasa baku itu telah memiliki
tiga ciri yang amat penting, iaitu
memiliki ciri kemantapan yang dinamik, memiliki ciri cendekiawan, dan memiliki ciri rasional. Ketiga-tiga
ciri ini perlu digunakan apabila kita melakukan kegiatan prencanaan bahasa.
Rujukan
Abdul
Chaer & Leonie Agustina 1995, Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta:PT
Rineka Cipta.
No comments:
Post a Comment