Wednesday 28 March 2012

Konsep Masa atau waktu


Dalam dialek Kuak Hulu turut mempunyai persepsi terhadap waktu atau masa dalam menentukan sesuatu situasi atau keadaan. Dalam dialek ini, penuturnya melihat persepsi waktu atau masa ini melalui putaran matahari dan alam sekeliling. Waktu asas yang ada dalam dialek Kuak Hulu ialah waktu siang dan malam. Siang merujuk kepada jangka waktu mulai dari terbitnya matahari hingga masa terbenamnya. Siang juga dibahagikan kepada beberapa peringkat dalam dialek Kuak Hulu ini, iaitu jaung(mendung/redup), subuh dan tengah hari (waktu tergelincir matahari). Malam pula terdiri daripada senja(petang/maghrib), malam, dan tengah malam. Contoh ayat :

DKH
BMS
1) Pagi ni jaung ku tak leh jemɔ baǰu.
1) Pagi ini mendung aku tidak boleh jemur baju.
  
  Selain itu penutur dialek Kuak Hulu juga menggunakan bulan untuk menentukan waktu atau masa. Mereka menggunakan sistem ini sebelum kemasukan istilah ‘minggu’ yang dibawa oleh penjajah. Kebanyakan nama-nama hari dalam dialek Kuak Hulu dipinjam dari bahasa Arab seperti hari isnin, selasa, rabu, khamis, jumaat, sabtu,dan ahad. Jadual di bawah menunjukkan pengiraan hari dalam dialek Kuak Hulu :

Kelmarin
Dulu
Balik
Sana






Kelmarin


Dulu






Kelmarin


Hari


ini





esok




tulat




tungging



Tungging
buyung
 
  Dalam dialek Kuak Hulu ‘kelmarin’ disebut ‘semarin’ yang merujuk kepada tempoh waktu yang telah berlalu iaitu hari semalam. Selain itu, ‘kelmarin’ dalam dialek ini juga merujuk tempoh masa yang telah lama berlalu, iaitu seminggu atau sebulan atau setahun yang lalu, manakala ‘esok’ pula dalam dialek ini dapat dihuraikan dalam dua keadaan pertama ia digunakan untuk menyatakan hari esok, iaitu selepas hari ini dan kedua pula digunakan untuk menunjukkan hari-hari akan datang sama ada seminggu, sebulan atau setahun akan datang. Contoh ayat :

DKH
BMS
1) Aku naɁ gi menogheh esoɁ.
1) Aku hendak pergi menoreh esok.
2) Bila aku besar esoɁ aku nak jadi doktɔ.
2) Bila aku besar nanti aku hendak menjadi doktor.
           
  Dalam dialek Kedah mereka menggunakan konsep musim, iaitu angin timur dan angin barat dalam menetukan keadaan cuaca, ini berbeza dalam dialek Kuak Hulu yang menggunakan alam sekeliling dalam menentukan sesuatu musim sama ada musim kemarau, musim buah,dan musim hujan. Antara unsur alam sekeliling yang digunakan oleh penutur dialek ini dalam menentukan keadaan cuaca ialah angin, binatang, bunga, daun pokok, kelawar,air mata air, dan kalkatu.

1) Angin-------timur-------musim menuai padi dan daun getah luruh
             -------Barat--------musim hujan

2) Binatang-------adanya burung tukang rumah menandakan waktu kelmarau. -----reriang-menandakan waktu kelmarau,namun begitu kehadirannya tidak mengikut musim.
3) Bunga---------bunga dedalu dan daun kapal terbang menandakan waku kemarau.
4) Kelawar-----------menandakan musim buah-buahan.
5) Keluar air mata dan kalkatu-------------menandakan musim kemarau.
Contoh ayat :
DKH
BMS
1) La ni dah timur.
1) Sekarang musim menanam padi.
2) NaɁ kemaghau dah tu burung tukang doɁ bunyi.
2) Sudah hendak kelmarau sebab burung tukang sedang berbunyi.
3) Musiŋ buah dah sekaghang tu kelawar banyak kaɁ bukiɁ aku.
3) Musim buah sudah tiba sebab kehadiran banyak kelawar di bukit aku.
4) La ni dah barat.
4) Sekarang musim hujan.



No comments:

Post a Comment