Tuesday 27 March 2012

Bahasa Seruan atau mengeluh


Gambar Hiasan

Bahasa yang digunakan ini juga untuk menyatakan kekecewaan yang dialami.  Namun begitu, ianya tidak dapat diluahkan kesemua perasaan tersebut tetapi orang yang mendengarnya memahami dan mengerti betapa berat kekecewaan dan penderitaan yang ditanggung seseorang. Bahasa ini banyak menggunakan kata seru seperti ah.

Situasi
Antara bahasa seruan atau mengeluh yang saya terdengar daripada perbicaraan kawan-kawan saya di kampung.

i) Aduh! Tak da peluang la aku nak min bola petang ni. Ujan lebat.
(Aduh! Tidak ada peluang aku hendak bermain bola pada petang ini. Hujan lebat)
ii) Uhhhh! Aku tak leh nak bayangkan accident yang aku tengok tading
(Uhhhh! Aku tidak boleh hendak bayangkan kemalangan yang aku tengok tadi)
iii) Eeeeiiii! Dok la joh cikit, dah la badan busuk
(Eeeeiiii! duduk jauh sikit, bau badan busuk)
iv) Arghhhh! Orang dah la da banyak keja ni, dia lambat datang pulak.
(Arghhhh! Orang ada banyak kerja, dia datang lambat pula)
v) Ah! Malas nak pikir, dah gagal nak buat cam mana?, yang penting aku dah usaha.
(Ah! Malas aku hendak fikir, sudah gagal hendak buat macam mana? Yang penting aku sudah usaha).
Ulasan
Ayat-ayat di atas menunjukkan penggunaan bahasa seruan atau mengeluh untuk menyatakan perasaan kecewa yang tidak dapat digambarkan. Kata seru yang digunakan untuk meluahkan rasa keluhan atau kecewa yang dialami ialah aduh, uhhhhh, eeeeeiiiii, arghhhhh, dan ah. 
    Ayat (i) aduh, merupakan bahasa seruan menunjukkan keluhan yang mana merujuk kepada seseorang itu berasa tidak berpeluang bermain bola, aktiviti yang digemarinya. Dia mengeluh kerana hujan telah menghalang dirinya daripada meneruskan hajatnya pada hari tersebut.
     Ayat (ii) uhhhh, merupakan bahasa seruan menunjukkan seseorang itu tidak dapat membayangkan atau menceritakan kemalangan yang dilihatnya kepada orang lain. Hanya dia sahaja yang dapat merasai perasaan tersebut. Orang lain sukar merasai apa yang dirasai olehnya.
     Ayat (iii) eeeeiiii, merupakan bahasa seruan menunjukkan seseorang itu benci kepada seseorang lain yang menghampirinya. Kata seruan eeeeiiii digunakan untuk menunjukkan rasa benci yang amat sangat kepada si polan tersebut.
    Ayat (iv) arghhhh, merupakan bahasa seruan menunjukkan perasaan marah seseorang terhadap orang lain. Misalnya, seseorang yang tidak menepati janji, selalu datang lewat dari waktu yang dijanjikan. Dia bertambah emosi apabila dia mempunyai komitmen atau pekerjaan yang lain pada waktu tersebut.
     Ayat (v), ah, merupakan bahasa seruan menunjukkan seseorang itu tidak peduli atau malas hendak memikir perkara yang sudah berlalu. Jika difikirkan perkara tersebut akan menambahkan tekanan dan bebanan dalam kehidupannya.Misalnya, berlaku kematian dalam keluarga, kemalangan, kegagalan dalam peperiksaan dan sebagainya. Hanya perkara-perkara yang bahagia sahaja yang perlu diingat bagi mengatasi masalah tersebut jika ia terjadi.
    Kadang-kadang tanpa saya sedari, saya turut menggunakan bahasa seruan atau mengeluh ini. Misalnya, ketika saya asyik menonton televisyen, emak saya menyuruh pergi ke kedai membeli barang. Saya akan mengeluh dan kerap mengeluarkan ayat seperti berikut :

Eeeeiiii! Orang tengah tengok cerita best ni la nak suruh pi kedainya.
(eeeeiiii! orang sedang tengok cerita menarik, suruh pergi kedai pula)
Aduhhhh! (sambil mengancing gigi dan menyapu tangan di muka)
Arghhhh! Nanti la orang gi, beri cita ni abis lu.
(Arghhhh! Sekejap lagi saya pergi, bagi cerita ini habis dulu).
Ketiga-tiga ayat di atas menggunakan bahasa seruan atau mengeluh eeeeiiii, aduhhhh, dan arghhhh untuk menunjukkan rasa marah terhadap arahan yang diberikan oleh seseorang seperti arahan daripada ibu bapa.


No comments:

Post a Comment